CUM FUNCȚIONEAZĂ:LUMINI CARE SE APRIND ȘI SE STING ÎN MOD AUTOMAT

Șoferii se pot obișnui repede: pun luminile în modul automat și uită de ele. Dar cum funcționează? Când se aprind și se sting luminile? Să aruncăm o privire mai atentă asupra acestei funcții „invizibile” cu efecte vizibile.
lumini skoda

Un sistem automat pentru lumini este obligatoriu pentru mașinile noi din întreaga Uniune Europeană. Dacă un șofer are acest mod activat, nu trebuie să se gândească la aprinderea sau oprirea luminilor de fiecare dată când conduce. În timpul zilei, luminile mașinii sale funcționează în modul lumini de zi.

„Există, de asemenea, reglementări care acoperă timpul necesar luminilor unei mașini pentru a reacționa la o schimbare a condițiilor de lumină sau pentru a trece de la modul de zi la cel de noapte”, explică Boris Trávník, coordonator electronic pentru lumini externe pentru vehicule în cadrul Dezvoltării tehnice la ŠKODA.

Cum funcționează modul automat pentru lumini?

Când intrați într-un tunel, de exemplu, luminile de zi trec pe fază scurtă în două secunde. Un senzor din spatele parbrizului, fie în oglinda retrovizoare, fie în mijlocul tabloului de bord, simte că, condițiile de lumină din exterior s-au schimbat și că este necesar modul de noapte. Tipul senzorului depinde de configurația vehiculului.

Senzorul nu controlează doar luminile mașinii: colectează date și pentru ștergătoarele de parbriz și aerul condiționat. Datele sunt apoi evaluate de BCM (Body Control Module), care este o unitate de control care efectuează calcule și transmite instrucțiuni, de ex. la faruri. BCM este situat sub tabloul de bord, aproape de cutia de siguranțe. Senzorul RLFS (RLSF este o abreviere formată din cuvintele germane pentru ploaie, lumină, umiditate și soare) din oglinda retrovizoare capătă atât lumina, cât și energia din spectrul infraroșu. Prin detectarea refracției, se poate spune, de asemenea, dacă este umed afară sau plouă. În funcție de rezultat, senzorul trimite o instrucțiune clară către BCM dacă trebuie să activeze luminile și ștergătoarele de parbriz sau să le dezactiveze.

Versiunea mai simplă a senzorului de lumină situat pe tabloul de bord monitorizează doar spectrul de lumină vizibilă din jurul mașinii. „Ambele versiuni ale senzorilor sunt concepute într-un mod care asigură faptul că dispozitivele electronice pot face diferența între a intra într-un tunel și a conduce de-a lungul unui drum mărginit de copaci,  să spunem. Cu alte cuvinte, dacă mașina a intrat în întuneric sau doar în umbră ”, explică Trávník.

Amurgul sau conducerea printr-un tunel nu sunt singurele lucruri care declanșează trecerea de la luminile de zi la farurile de fază scurtă. Dacă ștergătoarele de parbriz sunt pornite manual sau automat și funcționează timp de un minut, senzorii trimit o instrucțiune de a trece de la modul de zi la cel de noapte. Singurele lumini care trebuie aprinse sau oprite manual sunt farurile de ceață. Nu uitați să le activați atunci când vizibilitatea este slabă!

Modul de iluminare automată și farurile Full LED MATRIX

Modul luminilor automate face viața mai ușoară pentru șoferi și le permite să își concentreze toată atenția asupra condusului. „Cu excepția cazului în care este ceață sau ploi abundente, șoferii nu trebuie să-și facă griji dacă au aprins sau nu luminile sau dacă folosesc luminile potrivite”, spune Boris Trávník. „Și noaptea, modul automat adaptează funcționarea luminilor la modul de conducere”, adaugă el, descriind o altă funcție oferită de farurile moderne Full LED Matrix de pe mașinile ŠKODA. Aceste faruri asigură o vizibilitate maximă pentru șofer, împiedicând în același timp orbirea oamenilor din mașinile care vin din față.

În majoritatea mașinilor ŠKODA activați sistemul automat prin rotirea comutatorului de control al luminilor pe AUTO. Modelul OCTAVIA din a patra generație are lumini automate, care sunt controlate de un „modul buton”. Când autovehiculul este parcat, luminile pot fi în modul AUTO, faza scurtă sau luminile de zi complet stinse. În timp ce conduce, șoferul poate alege între AUTO și faza scurtă. Acest lucru asigură șoferii să nu oprească complet luminile din greșeală în timp ce conduc. Indiferent de modul de iluminare este activat când opriți motorul, modul AUTO este activat automat la următoarea pornire a mașinii.