Cum protejează mașinile electrice pietonii?

Mergi printr-o parcare și în spatele tău se oprește o mașină electrică. Este atât de silențioasă încât nu ești conștient de asta. Și asta poate fi un obstacol. Acesta este motivul pentru care modelele hibride ŠKODA sunt echipate cu sunete de avertizare.
Cum protejeaza pietonii masinile electrice SKODA?

Mașinile electrice și hibrizii plug-in sunt foarte silențioase atunci când se deplasează cu viteze mici. Acest lucru ajută la reducerea zgomotului, dar pe de altă parte poate reprezenta un risc pentru pietonii care ar putea să nu audă vehiculul. Acesta este motivul pentru care aceste mașini emit un sunet de avertizare.

>>>ASCULTĂ SUNETUL PRODUS DE MAȘINILE ELECTRICE ŠKODA

Primele mașini ŠKODA dotate cu noul sistem de avertizare, cunoscut sub numele de E-noise, sunt hibridul plug-in ŠKODA SUPERB iV și ŠKODA OCTAVIA iV. După cum puteți auzi în exemplul de mai jos, sunetul seamănă cu un motor cu combustie, cu frecvențe joase care devin mai mari pe măsură ce mașina accelerează. Și sunetul scade pe măsură ce mașina reduce viteza, astfel încât pietonii pot estima dacă mașina accelerează sau încetinește.

Dezvoltarea unei soluții practice și reglarea sunetului propriu-zis pentru mașinile ŠKODA a fost o muncă pentru experții din centrul de dezvoltare a producătorului auto din Mladá Boleslav. „Nu a fost o sarcină ușoară - nu există prea mult spațiu sub capotă și legislația este strictă”, explică Pavel Orendáš, inginerul principal care lucrează la proiect.

 

Stabilirea unui echilibru

Prima sarcină a fost găsirea unei modalități de instalare a unui dispozitiv audio, care este practic un difuzor de dimensiuni rezistent la apă, plasat în zona motorului mașinii. „Legislația prevede ca sunetul să fie proiectat mai departe către pietoni, deci nu există multe opțiuni de poziționare”, explică Orendáš. „Pietonii percep vizual doar o fracțiune din situația traficului și își folosesc auzul pentru a ști ce este în jurul lor”, adaugă el, explicând de ce sunetul este specific pentru pietoni. La final, au găsit spațiu în zona roții dreapta față pentru noul difuzor ce are un volum de puțin peste 1 litru.

 

Legislația impune o serie de cerințe pentru sistemul cunoscut sub numele de AVAS (Sistemul acustic de alarmare a vehiculelor). „Legislația stabilește volumul minim al sistemului, dar obiectivul nostru este de a oferi clienților cea mai liniștită mașină posibilă. Este o contradicție, așa că experții de la acustica vehiculelor Škoda au fost chemați să ajusteze sunetul ”, spune Orendáš.

În conformitate cu normele UE, mașinile complet electrice trebuie să emită un sunet de avertizare la viteze de până la 20 km/h, deoarece aceste mașini sunt extrem de silențioase până la această viteză. „Apoi, mașina produce zgomot datorită contactului pneurilor cu suprafața drumului și zgomot aerodinamic, astfel încât zgomotul suplimentar nu este necesar”, explică inginerul. Soluția ŠKODA pentru mașinile sale electrice este ca zgomotul să fie mai puternic până la o viteză de 25 km/h și apoi scade treptat până când mașina atinge viteza de aproximativ 30 km/h, când este înlocuit în mod natural de alte zgomote generate de vehicul în mişcare.

Mașina trebuie să emită, de asemenea, sunete de avertizare la mersul în marșarier cu viteze de până la 6 km/h. Și aici, zgomotul de avertizare al hibrizilor plug-in imită un motor cu combustie, dar cu tonuri diferite care anunță pietonii că mașina merge înapoi.

Hibrizi care sună futurist

Crearea unei semnături audio de avertizare este o oportunitate pentru producătorii de automobile, precum și o provocare în domeniul ingineriei. Deși legislația prevede ce benzi de frecvență ar trebui să folosească sunetul și la ce volum (la un nivel global de cel puțin 56 de decibeli), designerii pot fi puțin creativi și pot adapta sunetul la caracterul dat de mașină. „Hibrizii plug-in obțin un sunet care imită un motor de ardere, astfel încât totul să se potrivească”, spune Orendáš, explicând alegerea folosită în mașinile ŠKODA care circulă deja pe șosele.

Modelul sportiv OCTAVIA RS iV, de exemplu, va avea un caracter sonor la fel ca modelele standard OCTAVIA iV și SUPERB iV. „Având în vedere caracteristica de design specifică a modelului, cu toate acestea, caracterul sportiv al sunetului intră în joc doar în timpul deplasării dinamice de pe drumurile urbane”, subliniază Orendáš.