DESCOPERĂ SECRETUL SISTEMULUI DE ÎNCĂLZIRE ŠKODA

Când e frig, considerăm că e de la sine înțeles ca aerul cald și plăcut să se răspândească în mașină din aerisirile sistemului de ventilație. Și totuși, dezvoltarea și testarea încălzirii este o disciplină atât de provocatoare încât uneori zâmbetul care se joacă pe buzele tale va îngheța literalmente .
Descoperă secretul încălzirii modelelor Skoda

După o noapte geroasă, mașina este complet acoperită cu gheață, arătând ca ceva direct dintr-un basm de Hans Christian Andersen. Potrivit termometrului, afară sunt  -20 ° C. Ușa arată cu totul înghețată, iar parbrizul este acoperit cu un strat gros de gheață. În interior, cineva pornește motorul. Vedeți, ne aflăm într-o cameră de testare a mediului ŠKODA, unde se desfășoară un test al sistemului de încălzire.

REGATUL DE GHEAȚĂ

Cu ajutorul acestei camere, astfel de teste pot fi efectuate tot timpul anului. Au dispărut zilele în care a trebuit să așteptăm undeva în nordul Europei, într-un complex protejat cu grijă de privirile camerelor indiscrete,ca temperaturile să scadă mult sub zero, astfel încât încălzirea să poată fi testată corect. Începând cu acest an, ŠKODA are patru camere de testare a mediului. În ceea ce privește numărul din ce în ce mai mare de modele, dezvoltarea platformei auto auto și cerințele complet noi de încălzire a mașinilor electrice, acestea nu au niciun moment de  liniște.

Când este folosită, ușa trebuie închisă ferm și totul trebuie să fie perfect sigilat. În cameră, o mașină a fost lăsată să „înghețe” timp de 12 ore la -20 ° C și o cantitate specifică de apă, aplicată pe parbriz cu ajutorul unor duze, s-a transformat într-un strat gros de gheață. Acest lucru simulează o dimineață înghețată în condiții extreme. Capacitatea sistemului de climatizare de a încălzi interiorul atunci când motorul este inactiv este testată pentru a asigura curățarea parbrizului în proporție de 80% în 40 de minute, chiar și la o temperatură de -20 °C.

Cel puțin, asta este ceea ce cer reglementările. Cu toate acestea, ŠKODA are limite interne mult mai ambițioase: toate mașinile, indiferent de motorul ales, trebuie să dezghețe parbrizul mult mai rapid. „Totul este monitorizat cu ajutorul unei imagini termice speciale. Acest lucru ne oferă o imagine precisă despre cum funcționează totul în mașina viitoare, cum se încălzește parbrizul și se topește gheața ", spune Jan Hrnčíř, coordonator de dezvoltare a aerului condiționat.

Camera este, de asemenea, o oportunitate de a testa performanța aerului condiționat, deoarece aerul poate fi încălzit până la +40 ° C, iar lămpile fluorescente puternice pot recrea aceeași intensitate a luminii solare ca în deșert. Tot aici, proiectanții pot verifica modul în care se comportă sistemul de ventilație în timpul unei călătorii: există ventilatoare puternice în fața mașinii pentru a reproduce fluxul de aer rece.

Tehnologia care îți dă fiori pe șira spinării

Cu toate acestea, abia atunci când prototipurile ajung într-un stadiu foarte avansat, pot fi testate în camera de mediu. „Testele de cameră reprezintă punctul culminant al eforturilor noastre, deoarece necesită multă pregătire, timp și bani”, subliniază Jan Hrnčíř.

„Testarea durează cel puțin două zile, deoarece munca de pregătire este complexă și ai nevoie de răbdare pentru ca o mașină să înghețe complet. Dacă ar fi să descoperim târziu că fluxul de aer propus nu se încadrează în așteptările noastre, dezvoltarea ar fi prelungită semnificativ. Acolo intervine modelarea computerului - înseamnă că, fiind faza de testare, putem accelera în mod semnificativ lucrurile, deci ceea ce ar fi durat luni întregi durează câteva zile.”

Prin urmare, cu mult înainte ca primul prototip să vadă lumina zilei, totul a fost proiectat și testat la departamentul de aerodinamică internă. „Începem cu o schiță sau un model. Folosind acest lucru ca bază, construim un model digital tridimensional pentru simularea computerizată a fluxului de aer în interiorul mașinii care este în curs de dezvoltare. Ieșirile sunt câmpuri de presiune și viteză, adică obținem o imagine de unde și cum acționează aerul și care este viteza fluxului de aer ”, spune David Svítil, coordonatorul aerodinamicii interne.  „Simularea computerului ne oferă o idee bună despre cum se va comporta sistemul de încălzire înainte de a-l testa real în cameră”, spune Jan Hrnčíř.

Încălziți mașina înainte de a ajunge la ea

Camera este folosită nu numai pentru decongelare, ci și pentru a efectua teste de confort pentru a verifica cât de rapid și eficient se poate încălzi mașina la interior. La motoarele pe benzină, singura sursă de căldură este motorul. La motoarele diesel există și un element suplimentar de încălzire. Denumit PTC, este de fapt un încălzitor compact care, pe baza datelor de la mai mulți senzori (temperatura exterioară, temperatura lichidului de răcire, temperatura interioară selectată și timpul de la pornirea motorului), încălzește automat motorul în trei etape de 300 W. Acest lucru a fost posibil prin eficiența excepțională a motoarelor diesel actuale, care funcționează cu un minim de căldură pierdută.

Pentru cei care doresc confortul termic suprem, încălzirea auxiliară poate fi comandată pentru mașinile ŠKODA. Aceasta poate fi activată de la distanță prin apăsarea unui buton de pe telecomandă (cu o rază de acțiune excepțională de până la 1.000 m). Ca o alternativă, sistemul mașinii poate fi programat, de exemplu, pentru a porni încălzirea la ora șapte în fiecare dimineață.

Nu numai că temperatura ambientală a mașinii este controlată foarte ușor, un fapt apreciat de oricine este sensibil la frig, persoane în vârstă și chiar familii cu copii mici, dar nu mai este nevoie să răzuiți gheața de pe geamuri. În plus, ajută îmbunătățind vizibilitatea din mașină și crescând astfel siguranța. Nu există o creștere semnificativă a consumului de combustibil, deoarece o jumătate de oră de încălzire necesită aproximativ 0,2 litri de combustibil. Acest lucru este determinat de faptul că se economisește o cantitate similară de combustibil ca urmare a neîncălzirii motorului. Mai mult decât atât, un motor care a fost încălzit pentru prima dată cu încălzire independentă eliberează mai puține emisii decât unulcare este pornit la rece. Oricine a experimentat confortul încălzirii auxiliare nu va dori niciodată să renunțe la acest accesoriu plăcut.

Provocările electrice

Noile modele ŠKODA construite pe platforma MQB37, cum ar fi ultima generație ŠKODA SUPERB, oferă posibilități nelimitate pentru sistemul de încălzire. În mașinile cele mai moderne, unitatea de control primește informații despre numărul de pasageri pe baza centurilor de siguranță fixate, ceea ce duce la o eficiență mai mare de încălzire și răcire. Această caracteristică va fi deosebit de importantă pentru mașinile electrice și hibrizii plug-in, unde încălzirea este una dintre cele mai mari consumatoare de energie din mașină.

Mașinile electrice vor beneficia de un nou sistem de încălzire care utilizează o unitate de încălzire similară cu cea a automobilelor cu motoare diesel actuale, dar mai puternică. Un alt aspect este faptul că nu există un mediu de încălzire suplimentar, adică la mașinile cu motor cu combustie internă, acesta este apa. Încălzitorul electric convector încălzește direct aerul care iese din orificiile de aerisire, cu avantajul suplimentar al unei alimentări neașteptat de rapide cu aer cald.

Deci nu este adevărat că vehiculele electrice sunt slabe la capitolul încălzire. Dimpotrivă, sunt încălzite mai bine și mai repede decât mașinile cu motor cu ardere internă. Cu toate acestea, sursa de căldură are cerințe semnificative cu privire la bateriile de la bord, astfel încât căldura trebuie să fie gestionată eficient. Pe măsură ce infrastructura de reîncărcare se va dezvolta și se vor face progrese în ceea ce privește opțiunile de conectare peste noapte, vehiculele electrice vă vor permite să preîncălziți interiorul sau să dezghețați geamul în timp ce acestea sunt încă conectate la rețeaua electrică, fără a epuiza bateriile de la bord. Apoi, în timp ce conduceți, trebuie doar să mențineți temperatura interiorului deja încălzit confortabil.