Industria 4.0: producția poate fi, de asemenea, Simply Clever

Soluțiile Simply Clever ŠKODA nu se găsesc doar în mașini - filosofia este aplicată și producției lor. Noile tehnologii denumite Industria 4.0 sunt cele mai noi tendințe.
Industria 4.0 -11

O umbrelă depozitată în interiorul ușii, o racletă de gheață sau un rezervor de lichid de spălat cu o pâlnie integrată - acestea sunt câteva dintre celebrele caracteristici Simply Clever din mașinile ŠKODA. Însă Simply Clever nu se limitează la produsele finite. Fabricile care produc mașini ŠKODA folosesc o gamă largă de soluții inteligente, unele dintre ele neașteptat de simple. Aceste soluții inteligente intră sub conceptul Industriei 4.0.

Termenul Industrie 4.0 este legat de automatizarea pe scară largă și robotizarea producției, dar acoperă și utilizarea tuturor tipurilor de date care fac producția mai simplă, mai rapidă și mai eficientă. Pe lângă roboții moderni, termenul cuprinde o mulțime de soluții mai puțin evidente, care toate au un singur lucru în comun: sunt simple, dar adoptarea lor a fost posibilă doar de tehnologiile digitale din ultimii ani și de creșterea inteligenței artificiale sau AI. Iată câteva exemple de soluții Simply Clever pe care le utilizează ŠKODA.

Ce e acel zgomot?

Analiza sunetului este o disciplină similară cu analiza imaginii, doar puțin mai simplă. „Fiecare mașină emite sunete caracteristice care pot fi studiate de inteligența artificială. Atunci când monitorizarea detectează un sunet nou neașteptat, acesta informează utilizatorul că ceva nu funcționează ”, spune Milan Dědek, expert în utilizarea AI în întreținerea predictivă. Acest lucru face posibilă detectarea posibilelor defecțiuni înainte ca acestea să producă daune: atunci când rulmenții cu bile încep să se blocheze sau când roțile dințate, curelele, lanțurile sau alte componente se uzează, sunetul mașinii se modifică ușor. Un om nu o poate auzi, dar AI poate.

„Fiecare mașină emite sunete caracteristice care pot fi analizate prin inteligență artificială. Deci, atunci când monitorizarea captează un sunet nou neașteptat, acesta informează utilizatorul. ”

Milan Dědek - FabLab

Motoare care sună sănătos

Analiza sunetului și-a găsit chiar drumul de la podeaua fabricii pe linia frontală. Departamentul ŠKODA AUTO After Sales și ŠKODA AUTO DigiLab testează o nouă aplicație pentru smartphone: „Sound Analyzer”. Aplicația folosește inteligența artificială (AI) și ajută la identificarea rapidă și precisă a nevoii de service. Programul înregistrează zgomotele emise de vehiculul respectiv în timp ce funcționează și le compară cu modelele de sunet stocate. Tehnologia poate recunoaște zece eșantioane de probe cu o precizie de peste 90%. Dacă ceva nu este în regulă, aplicația identifică de ce sunt cauzate discrepanțele și cum pot fi reparate. Acest lucru face ca întreținerea mașinii să fie mai rapidă și mai eficientă. Stanislav Pekař, șeful ŠKODA After Sales, adaugă: „Sound Analyzer este o ilustrare excelentă a oportunităților pe care digitalizarea le oferă ŠKODA în After Sales și în alte părți. În viitor, vom folosi tehnologiile AI pentru a oferi clienților servicii și mai personalizate și pentru a le îmbunătăți experiența. ”

Un cod QR pentru fiecare motor

Uneori, soluțiile inteligente nu fac altceva decât să facă posibilă identificarea fiabilă a unui produs. În turnătoria în care se realizează blocuri de motoare, fiecare este marcat cu un „cod datamatrix”, echivalentul codului QR familiar. Marcajul se face folosind un ac special. Avantajul codului datamatrix este că este rezistent la căldură, substanțe chimice și abraziune. „Codul unic al fiecărui produs face posibilă verificarea faptului că se află la locul potrivit, la momentul potrivit, în fiecare etapă a producției, ceea ce previne amestecarea unor părți similare. În același timp, mișcările produsului sunt pe deplin trasabile dacă trebuie rezolvate erori ", explică Milan Dědek.

Parcare inteligentă

Biroul FabLab din inima Mladá Boleslav este unul dintre incubatoarele de idei din industria 4.0. Aici își testează propriul sistem de camere care identifică locurile de parcare libere. „Este un fel de bază pentru a învăța despre lucrul cu AI pe hardware accesibil. Vrem să ne valorificăm experiențele pentru a asigura deplasarea mai ușoară a camioanelor care sosesc la fabrica - camioanele trebuie adesea să se lupte cu o parcare completă ”, spune Ondřej Růžička de la FabLab. „Ceea ce învățăm aici poate fi aplicat în alte locuri. Primul proiect este în desfășurare în producție, unde vom monitoriza starea pandantivelor transportoare de caroserie. Acest lucru face mai ușoară planificarea lucrărilor de întreținere, ceea ce economisește foarte mulți bani ", adaugă colegul său Milan Dědek.

Mențineți transportorul în funcțiune

O altă idee inteligentă bazată pe AI dezvoltată în FabLab este monitorizarea stării rulmenților din transportoare. Acestea sunt panouri mari care transportă caroserii unei părți din linia de producție. „Folosim camere termice pentru a monitoriza temperatura rulmenților cu bile ai transportorului, care se pot bloca.” Acest lucru ne permite să înlocuim preventiv rulmenții care se apropie de sfârșitul duratei lor de viață ", explică Růžička. De asemenea, sistemul se bazează pe date de la motoarele electrice care alimentează derapajele. Pur și simplu, atunci când un rulment începe să se spargă, motorul electric funcționează, de asemenea, mai puțin lin, astfel încât problema iminentă a rulmentului este verificată din două surse.

„Folosim camere termice pentru a monitoriza temperatura rulmenților cu bile ai transportorului, care se pot bloca.”

Ondřej Růžička - FabLab

Cum se încarcă un container

Soluțiile moderne sunt folosite la centrul CKD din Mladá Boleslav, unde componentele utilizate pentru fabricarea mașinilor ŠKODA în străinătate sunt încărcate în containere. Aplicația OPTIKON, care a fost dezvoltată în comun de ŠKODA AUTO Logistics, ŠKODA AUTO DigiLab și ŠKODA IT, ajută la rezolvarea acestei provocări folosind AI. Programul calculează modul în care trebuie încărcați diferiții paleți pentru a utiliza la maximum capacitatea fiecărui container. Creșterea utilizării capacității containerelor de la 71 la 72 m3 pe an economisește aproximativ 240 de containere și 127 de tone de emisii de CO2 din transport.

Twin digital

O altă lecție de eficiență a fost pusă recent la încercare în Vrchlabí. Un nou loc de muncă a fost integrat în producție fără opriri. Acest lucru a fost posibil prin tehnologia „digital twin”, unde o nouă stație de robot a fost testată pentru prima dată pe deplin în mediul virtual. „Datorită tehnologiei digitale twin, am putea obține o imagine virtuală detaliată a liniei de producție, putem simula procesele acesteia și extinde linia de producție din mers”, explică Christian Bleiel, șeful producției de componente, adăugând că linia de producție a fost complet reglată în mediul virtual înainte ca mediul real să fie schimbat în consecință.

Cărucioare robotizate cu ochii "în fundul capului"

Fabricile sunt locuri aglomerate: pe lângă liniile de producție în sine, există o mulțime de oameni și diverse transportoare și cărucioare în mișcare constantă. Cărucioarele robotizate automate transportă acum materialul pe liniile de producție în mod automat, fără a necesita un operator, într-o serie de fabrici ŠKODA. Dar nu se lovesc de oameni. Cărucioarele CEIT au un scaner special care le ajută să navigheze prin spații. Nu au nevoie de sistemul complicat de ghidare a pistelor care a fost folosit în trecut. Au o hartă a spațiului din „creierul” lor. „Căruțele robotizate comunică cu diferitele secțiuni ale fabricii și se adaptează imediat la situația actuală. Aduc materiale pe linia de producție exact atunci când este nevoie ”, spune Roman Šuma de la Internal Logistics. Roboții mobili autonomi OMRON sunt folosiți în uzina Vrchlabí de câțiva ani. Ei învață un traseu în timpul unei alergări controlate și apoi pot evita automat obstacole neașteptate pe traseu. Ei învață și modifică ruta pentru a ajunge la destinație cât mai curând posibil. ”