STIRI DE LA SKODA
30.01.2020

Ațipitul la volan. Sfaturi utile de care să ții cont!

Ațipitul la volan a provocat multe accidente fatale. Deși fenomenul încă nu este înțeles pe deplin, experții în siguranță sunt de acord că singura prevenție eficientă este odihna suficientă.
siguranta

Mulți șoferi au experimentat această situație. Conduci ore întregi, e noapte și acum nu ești departe de casă. Nu este nici trafic, ceilalți pasageri au adormit cu mult timp în urmă, radioul pare să repete aceleași melodii de mai multe ori. Deodată capul tău se lasă în jos. După o fracțiune de secundă, te trezești și tragi de volan pentru a opri mașina ce iesă de pe șosea.

Adormitul la volan se încadrează în categoria accidentelor cauzate de neacordarea atenției la condus, care este, în general, cea mai frecventă și cea mai tragică cauză a accidentelor”, spune Karel Mulač, șeful echipei de cercetare în domeniul siguranței în trafic la ŠKODA.

O mașină în mișcare pe care nimeni nu o conduce efectiv în acel moment poate părăsi șoseaua și poate intra în coliziune cu vreun obstacol,  un pieton sau un biciclist, sau poate lovi mașina din fața sa sau, ori, chiar mai rău, poate intra pe contrasens, pe partea cealaltă a drumului. „Deși puteți adopta legi care să interzică utilizarea telefonului la volan și să acordați amenzi, nu puteți face nimic în privința acestui fenomen”, spune Mulač, explicând de ce de multe ori șoferii nu reușesc să ia această problemă suficient de serios.

Pericolul nopții și plictiseala la volan

Oboseala este cauza evidentă a adormitului la volan. Dar oboseala poate rezulta din diverși factori. „Aceste situații apar cel mai des noaptea, de obicei după o călătorie lungă sau când șoferul nu a avut suficient somn. Dar se poate întâmpla și în timpul zilei ”, explică Mulač. „Somnul regenerează în general corpul și această nevoie ne poate depăși după o întâlnire grea de muncă, de exemplu. Când o echipă de colegi se întoarce la sute de kilometri după o întâlnire de genul acesta, adorm pe drum și șoferul este lăsat singur, dar vrea să doarmă și el ”, spune Mulač.

Docent Matúš Šucha de la departamentul de psihologie al Universității Palacký din Olomouc confirmă faptul că ațipitul la volan poate apărea și în situații neașteptate. „Oboseala poate proveni din activități monotone - chiar și cineva care a avut suficient somn și odihnă  poate obosi după ce a desfășurat o activitate monotonă mult timp. Când suntem expuși impulsurilor care se repetă constant, putem deveni mai puțin atenți și activitatea noastră scade ”, explică Šucha.

Condusul este unul din acele tipuri de activitate monotonă. „Șoferii au adesea un stil de condus autmat, astfel încât organismul primește impulsuri pe care le poate relaxa”, spune el, indicând de ce ceva atât de solicitant precum condusul te poate face să dormi. Având în vedere numărul de kilometri conduși și numărul de accidente de circulație, riscul poate părea foarte mic pentru șoferi - și statistic este adevărat. Doar că urmările tind să fie extrem de grave.
 

Odihnește-te și planifică

Potrivit experților, nu există o cură medicală pentru adormitul la volan - singura modalitate de a evita este prin a te odihni suficient. „Lucrul ideal este să te oprești să lași scaunul pe spate și să dormi timp de 15 minute, să spunem”, Karel Mulač explică modul în care un șofer ar trebui să se comporte dacă este foarte obosit sau tocmai s-a trezit din somn.

Desigur, este esențial să te oprești într-un loc sigur, ceea ce poate fi o problemă. „Mulți oameni care au trecut prin acest fel de accident ne spun că s-au simțit obosiți, dar cea mai apropiată ieșire sau benzinărie de pe autostradă se afla la cincisprezece kilometri. Și nu s-au mai oprit.

Cum să eviți adormitul la volan

1. Odihnește-te suficient înainte să conduci
2. Dacă te culci devreme, nu te urca la volan noaptea târziu
3. Dacă nu ești o persoană matinală, nu condu dimineața devreme
4. Planifică-ți bine călătoria
5. Fa pauze regulate
6. Oprește-te într-un loc sigur și odihnește-te
7. Conversează cu pasagerii
8. Bea o ceașcă de cafea, deschide fereastra
9. Nu te baza DOAR pe sistemele de asistență pentru siguranță
10. Cel mai bun asistent la șofat este un șofer bine odihnit

Sfatul de bază pentru evitarea ațipitului la volan este să planificați călătoria în mod corespunzător. Conduceți cu viteza moderată, plecați la momentul potrivit, faceți pauze. Unora nu le place să conducă dimineața, altora nu le place să conducă noaptea - ar trebui să ne planificăm călătoria în consecință ”, explică Mulač.

Există diverse recomandări cu privire la ce trebuie să faceți dacă experimentați micul dormit. Unii oameni sugerează să facă ceva exerciții fizice sau să bea o cafea sau o băutură energetică. Aceste soluții funcționează de obicei o perioadă, dar problema este că oboseala poate reveni și mai puternic. Un amestec de impulsuri poate ajuta, de asemenea, într-un anumit fel. Pauzele mai frecvente în timpul unei călătorii pot fi benefice sau conversația cu un pasager.

De asemenea, Docent Šucha spune că șoferii ar trebui să învețe să recunoască semnele de oboseală. „Nu există niciun sfat universal despre cum să recunoști oboseala. Trebuie să te cunoști. Mai simplu, este bine când șoferii se gândesc de fapt la oboseală ”, spune Šucha, adăugând că oamenii au o tendință firească de a ignora oboseala. „Suntem antrenați în mod inconștient pentru a lucra intens și pentru a ignora oboseala pentru un anumit timp”, spune el.

Șoferul însuși este cel mai bun asistent la condus
Nu există nici o metodă științifică fiabilă pentru detectarea oboselii. În zilele noastre, mașinile au diverse funcții de detectare a oboselii, dar, potrivit Šucha, acestea avertizează de obicei șoferii doar atunci când nivelul de oboseală a trecut un anumit prag. Înainte de acest moment, senzorii sau camerele de mișcare ale volanului din mașină nu pot recunoaște în mod corect oboseala.

Când apare efectiv somnul, chiar și sistemele tradiționale de asistență care ajută șoferii în situații standard nu îl vor salva neapărat. „Să luăm o situație ipotetică, în cazul în care un sistem de asistență pentru păstrarea benzii menține o mașină pe un drum îngust printre câmpii, cu un șofer care este adormit”, spune Karel Mulač, stabilind scena. „Șoferul se trezește - nu s-a întâmplat nimic și continuă pe drum. Câțiva kilometri mai târziu, este pe un drum vântos într-o pădure și adoarme din nou. În loc ca mașina să părăsească drumul și să intre într-un câmp cu consecințe minime, mașina s-ar putea ciocni cu un copac ”, explică el.
Chiar și așa, în unele situații, o ŠKODA poate salva un șofer care se confruntă somnolența. Mașinile echipate cu sistemul de asistență de urgență se pot opri, dacă este necesar, și pot aprinde luminile de pericol. Sistemul este activat automat dacă șoferul este incapabil de a o face: mai întâi emite un semnal de avertizare pentru șofer, apoi mașina inițiază un scurt timp. Dacă șoferul încă nu răspunde, o mașină cu cutie de viteze DSG se poate opri automat. Într-un fel sau altul, sistemele moderne de asistență avansate nu sunt altceva decât un bun ajutor și pentru a lucra eficient au nevoie de un lucru - un șofer bine odihnit și în alertă. 

Pentru ca tu să te poți bucura de călătorii sigure zi de zi , îți oferim cele mai fiabile caracteristici de siguranță! Te vor ajuta extraordinar, dar, în final, TU ești cel mai important factor de siguranță!