Pas cu pas, prin întregul proces de vopsire al caroseriei la atelierul ŠKODA din Mladá Boleslav!

Vopsitul caroseriei este un proces extrem de sofisticat, în continuă evoluție și îmbunătățire. Noul atelier de vopsitorie din Mladá Boleslav, de exemplu, se poate mândri cu primele cuptoare de acest fel din lume, care au fost concepute pentru a accelera și îmbunătăți procesul de uscare al vopselei.
Atelierul de vopsitorie

Vă invităm în spatele ușilor atelierului de vopsitorie, deschis exclusiv pentru ŠKODA Storyboard, pentru a descoperi secretele pe care le deține această instalație. Urmărim întregul proces de vopsire pentru a ne face o idee despre ce se întâmplă aici și apoi explorăm fiecare secțiune în detaliu.

Caroseria ajunge în atelierul de vopsea de la atelierul de sudură. În primul rând, intră în linia de pretratare, unde este degresată și îndepărtată praful și alte impurități. Acest proces se bazează pe agenți de degresare similare cu produsele pe care le utilizați pentru a spăla vasele acasă.

De asemenea, caroseria este spălată în apă caldă pe măsură ce trece prin băi de 60 de grade. Între fiecare baie de lichide de curățare, jeturile pulverizează apa în același mod cum ați vedea la o spălare normală a mașinii. În băi, caroseria este rotită dinspre acoperiș în jos, pentru a fi siguri că lichidele intră în fiecare bucăți și cură. Ușile au chiar suporturi speciale pentru a le păstra întinse, permițând lichidului să ajungă la marginile lor interioare. Funcția de rotație este unul dintre avantajele acestei linii noi și nu se găsește în fiecare ateleir de vopsitorie. Linia de pretratare include fosfatarea, astfel încât sistemul de vopsea aderă ulterior mai ferm la metal.

Următorul pas este acoperirea cataforetică. Probabil sună ca o boală, dar este de fapt un proces în care vopseaua anticorozivă este aplicată pe toate suprafețele caroseriei. În acest stadiu, un curent electric trece prin caroserie, forțând vopseaua să se fixeze uniform pe suprafața sa.
Indiferent de culoarea mașinii finisate, caroseria este întotdeauna gri atunci când iese din baia cataforetică. Rezervorul de acoperire cataforetic arată cam ca un râu sălbatic. La suprafață se poate observa un flux constant de lichid, deoarece vopseaua trebuie amestecată constant pentru a nu se așeza pe partea inferioară. Tot aici, caroseria  este rotită în lichid, astfel încât vopseaua să ajungă la toate părțile. Întreaga linie de vopsea poate fi programată personalizat pentru orice model.

Vopseaua depusă își preia proprietățile unice de coroziune într-un cuptor, unde este coaptă („curățată”) la 180 ° C timp de 56 de minute. De asemenea, procesul de coacere vindecă toți adezivii folosiți în atelierul de sudură. Acum, acoperirea cataforetică a fost îngrijită, caroseria este supusă primului său control vizual cu ochiul uman. Muncitorii identifică defecte minore și le elimină manual cu instrumentele lor.

Următoarea etapă implică diverse capace și dopuri. Deschiderile sunt conectate și acoperite pentru a păstra spray-ul de protecție, deoarece acest lucru ar provoca probleme în continuare în procesul de producție. Unele capace sunt îndepărtate ulterior, deoarece acestea sunt puncte importante pentru lucrările ulterioare ale liniei de asamblare (de exemplu, instalarea amortizoarelor).

Un robot aplică apoi strat protector de material de etanșare, cunoscut sub numele de plastisol, pe șasiul conectat.

Mai departe, roboții aplică diferite tipuri de plastisol, care este folosit, de exemplu, pentru a etanșa îmbinările din compartimentele motorului și bagajelor și pentru a proteja caroseria de așchii de piatră. Odată ce roboții și-au făcut treaba, este timpul ca oamenii să termine aplicarea materialului de etanșare în locuri pe care un robot le găsește greu de atins. De exemplu, în zona în care trebuie să fie montate luminile din spate, plastisolul trebuie aplicat și apoi răspândit pentru a crea un strat care nu este nici prea subțire pentru izolare, nici atât de gros încât lampa din spate nu se va încadra în spațiu. după ce plastisolul s-a întărit.

Acum este timpul pentru ceea ce majoritatea oamenilor își închipuie vopsirea. Un cadru cu capacul rezervorului este atârnat pe o ușă, iar periile curăță caroseria înainte de a intra pe linia de umplere.
Aici se aplică grundul, sau umplutura. Există patru nuanțe posibile, alese în funcție de culoarea vopselei ulterioare. Grundul poate fi alb, negru, gri sau roșu.

După această pulverizare, un alt uscător așteaptă caroseria, de data aceasta un cuptor mare cu aer cald, unde vopseaua este uscată și plastisolul întărit la 160 de grade  pentru aproximativ 40 de minute.

La ieșirea din cuptor, mașina este preluată de stația de șlefuire a umpluturii, care verifică și repară și defecte minore.

Acesta este punctul în care penele de struț amintite în introducere își fac intrarea. Pe rolele care se învârt în jurul corpului la fel ca rolele de spălare dintr-o spălătorie auto, penele de strut îndepărtează chiar și cele mai fine particule de praf. Muncitorii atelierului sunt de acord cu faptul că nu am găsit încă un material mai bun. O curățare minuțioasă pentru a scăpa de cele mai mici particule de murdărie este esențială, deoarece acum corpul își are stratul colorat.
 

Linia ghidează corpul într-un tărâm al roboților de vopsire, care pulverizează un strat de vopsea sau două straturi dacă mașina finisată trebuie să fie metalică.
După o scurtă ședere în cuptorul intermediar (o saună de un sfert de oră la 85 de grade), un alt robot de vopsea intră în joc. De această dată se aplică un strat de acoperire, care este clar și oferă întregii suprafețe strălucire, duritate și protecție împotriva zgârieturilor minore și a așchiei de piatră.

În această etapă a călătoriei există un interludiu de aproximativ 50 de minute, deoarece a intrat într-un alt cuptor în care aerul circulă la 140 de grade. Cuptoarele din noul atelier de vopsea din Mladá Boleslav sunt primele de acest fel din lume.

Înainte de a părăsi atelierul, având toate straturile de vopsea, caroseria trece de la cuptor la linia de sosire. Aici, din nou, muncitorii cu ochi de vultur și mâini agile caută cele mai mici defecte pe vopsea și, dacă le găsesc, le corectează. Când vorbim despre defecte ale vopselelor, nu vom însemna zgârieturi sau pete lipsite de vopsea, ci detalii cu adevărat minime pe care ochiul netratat nici nu le va observa. Aproape toate imperfecțiunile pot fi corectate prin șlefuire și lustruire