8 din cele mai importante mituri despre mobilitatea electrică

Pentru majoritatea șoferilor, mașinile electrice sunt încă o noutate. Există o mulțime de mituri despre ele, dar majoritatea îngrijorărilor oamenilor nu își au rostul.
8 din cele mai importante mituri despre masinile electrice

Da, mașinile electrice sunt un nou tip de mobilitate care are caracteristicile sale specifice. Asta nu înseamnă însă că mașinile electrice nu pot fi la fel de practice sau la fel de distractive precum mașinile standard. Ba mai mult, este un mit că mașinile electrice nu își pot depăși verii dotați cu motor cu combustie.

Iată câteva dintre cele mai cunoscute mituri despre eMobilitate care merită să fie clarificate.

MITUL NR. 1 - ÎNCĂRCAREA MAȘINILOR ELECTRICE DUREAZĂ PREA MULT

Majoritatea proprietarilor de mașini electrice își încarcă mașinile acasă și peste noapte, când este suficient timp. ŠKODA CITIGO iV se poate încărca până la o capacitate de 80% (suficient pentru o călătorie de 200 de kilometri) de la o stație de încărcare de perete utilizată acasă în 4 ore 15 minute, așa că, chiar dacă noaptea dvs. este foarte scurtă, mașina va fi gata pentru naveta de dimineață sau o călătorie și mai lungă. Dar CITIGOe iV suportă și încărcare rapidă de 40 kW, când o încărcare de 80% durează doar o oră. Așa că mașina dvs. poate încărca suficient în timpul necesar pentru a face o vizită la supermarket. Platforma modernă MEB unde va fi produsă ŠKODA ENYAQ iV permite încărcarea de înaltă performanță (până la 125 kW), ceea ce înseamnă că o mașină electrică se poate încărca pentru o călătorie de sute de kilometri în aproximativ o jumătate de oră. Și mai avem și alte tehnologii: rețeaua de încărcare IONITY este pregătită pentru încărcare până la 350 kW, ceea ce oferă unei mașini suficientă energie în doar zece minute.

MITUL NR. 2 - MAȘINILE ELECTRICE SUNT PREA PERICULOASE

Mașinile electrice sunt cel puțin la fel de sigure ca mașinile cu motor cu combustie. Acestea sunt echipate cu sisteme de asistență de ultimă generație, iar acestea pot avea o gamă și mai largă de funcții, deoarece mașinile electrice nu au ambreiaj și transmisii manuale. În cadrul testelor de impact efectuate de EuroNCAP, mașinile electrice moderne  primesc cele mai bune ratinguri, la fel ca mașinile cu motor cu combustie. Mașinile electrice își deconectează automat bateria într-un accident, iar testele efectuate de organizația auto germană ADAC au arătat că, cu siguranță, riscul de incendiu nu este mai mare decât în cazul vehiculelor neelectrice. Deși bateriile ard altfel decât un rezervor de benzină sau motorină, serviciile de salvare au deja proceduri pentru aceste cazuri.

MITUL NR. 3 - MAȘINILE ELECTRICE NU AJUTĂ LA REDUCEREA POLUĂRII

Pe drum mașinile electrice nu generează emisii locale de CO2 sau alți poluanți, astfel încât acestea contribuie la un aer mai curat în orașe. Emisiile sunt, desigur, un produs secundar de generare a energiei electrice care alimentează aceste mașini, dar aceste emisii pot fi cu 90% mai mici decât emisiile produse de motoarele cu combustie în funcțiune, în funcție de industria energetică din țară. Potrivit site-ului de statistică electricmap.org, emisiile medii generate de producția de electricitate în Republica Cehă, țara de origine a mărcii ŠKODA AUTO se situează la 500 de grame de CO2 pe kWh. Dacă un CITIGOe iV folosește 14,8 kW pe 100 de kilometri, aceasta produce o emisie mai mică de 74 de grame de CO2 pe kilometru. Cea mai mică producție obținută de versiunea pe benzină a acestui automobil a fost de 105 grame pe kilometru. Mașinile electrice pot fi adesea alimentate cu energie electrică numai din surse regenerabile, iar apoi impactul lor asupra mediului scade dramatic.

MITUL NR. 4 - MAȘINILE ELECTRICE  VOR REDUCE NUMĂRUL LOOCURILOR DE MUNCĂ

Este adevărat că mașinile electrice sunt mai ușor de fabricat și conțin mult mai puține componente decât mașinile cu motoare cu combustie sau hibrizi. Dar mobilitatea electrică este viitorul - dacă producătorii de automobile încearcă să-l ignore, sectorul își va pierde competitivitatea și asta ar avea ca rezultat și mai multe concedieri. Mai mult, eMobilitatea va da naștere la noi locuri de muncă în domenii noi și conexe. Un studiu realizat de organizația Transporturi și Mediu arată că dependența redusă de importurile de petrol și costurile de funcționare mai mici ale mașinilor electrice va însemna că atât consumatorii cât și companiile din Europa vor avea mai mulți bani pentru a investi și cheltui, ceea ce va avea ca rezultat cel puțin 500.000 de noi locuri de muncă create până în 2030.

MITUL NR.5 - MAȘINILE ELECTRICE REPREZINTĂ UN PERICOL PENTRU PIETONI

Mașinile electrice sunt, în mod natural, foarte silențioase, iar acest lucru ridică cerințe suplimentare proiectanților: întrucât niciun zgomot al motorului nu intră în interior, trebuie să acorde o atenție sporită reducerii zgomotului din alte surse. Vehiculele silențioase reprezintă un potențial pericol pentru pietoni, dar această problemă este abordată atât de producătorii auto, cât și de parlamentarii europeni. Regulile prevăd, de exemplu, că atunci când circulați cu viteze de până la 20 km/h și cînd dați înapoi mașinilor electrice ar trebui să emită un sunet care să avertizeze pietonii despre prezența lor. Constructorii ridică adesea această limită la 30 km/h. La viteze mai mari, alte sunete generate de exteriorul vehiculului, cum ar fi zgomotul anvelopelor, fac ca vehiculul în mișcare să fie auzit de pietoni.

MITUL NR. 6 - MAȘINILE ELECTRICE NU SUNT DISTRACTIVE

Multe teste independente au confirmat că mașinile electrice pot fi distractive. Cuplul ridicat și răspunsul instant al motorului electric oferă o experiență de conducere dinamică. Deși bateria crește greutatea mașinii, poziția sa standard pe șosea înseamnă un centru de greutate scăzut, o stabilitate ridicată și o manevrabilitate excelentă. Acest lucru face ca și mașinile electrice mici, precum ŠKODA CITIGOe iV, să fie distractive. Revista populară britanică Top Gear, de exemplu, a lăudat abilitățile acestui model în traficul urban: „Fără cutie de viteze și pedală de ambreiaj de care să vă faceți griji și un moment de 212 Nm sub piciorul drept, este mai ușor ca niciodată să vă bucurați de o experiență plăcută la volan, ” scrie revista. Nu vi se pare distractiv? Celebra emisiune Myth Busters a arătat deja că mașinile electrice pot fi distractive.

MITUL NR. 7 - MAȘINILE ELECTRICE ARATĂ PLICTISITOR

Mașinile electrice pot arăta ca orice altă mașină. Pot fi serioase, dinamice, dramatice, distractive sau futuriste. Mașinile electrice oferă designerilor mult mai multă libertate pentru modelarea mașinii, deoarece bateriile sunt pe podea și mașina nu are nevoie de spațiul tradițional pentru motoare. Acest lucru înseamnă că mașinile electrice pot arăta ca mașini standard, precum CITIGOe iV, a căror versiune electrică nu a limitat niciodată spațiul interior și practic, sau pot arăta dinamice precum conceptul VISION iV, care a fost precursorul SUV-ului   ŠKODA ENYAQ iV. Noile posibilități de dispunere fac posibilă crearea de interioare mai atractive. Mașinile electrice care folosesc platforma MEB oferă un spațiu interior mult mai mare decât mașinile standard de aceeași dimensiune și au de obicei design-uri de bord de ultimă oră.

MITUL NR. 8 - NU EXISTĂ SUFICIENTE METALE RARE PENTRU A FACE MAȘINI ELCTRICE

Multe metale rare, mai ales litiu, sunt necesare producerii bateriilor pentru mașinile electrice. Criticii spun că există o lipsă a acestor materii prime pentru producția în masă a mașinilor electrice, dar acest lucru nu este adevărat. Este nevoie din ce în ce mai puțin de cobalt pentru a face baterii, de exemplu și există deja tehnologii cu baterii care nu au nevoie de cobalt. În ceea ce privește litiul, se găsesc depozite noi tot timpul. Republica Cehă, de exemplu, țara de origine a  mărcii ŠKODA AUTO, are surse substanțiale de litiu, reprezentând aproximativ 3% din rezervele mondiale. Pe măsură ce mașinile electrice devin mai răspândite, va fi posibilă utilizarea într-o proporție mult mai mare a  metalelor din bateriile reciclate.