Cum se fac jantele?

Jantele schimbă complet aspectul mașinii. Acest lucru îl știu cel mai bine pasionații de mașini dar și designerii acestora. Iată cum se produc jantele la ŠKODA!
JANTE ŠKODA

Un lucru este sigur - fără roți, mașina nu ar merge nicăieri. Pe lângă asta, roțile sunt, de asemenea, integrate pentru proiectarea în ansamblu, jucând atât un rol tehnic, cât și unul estetic, reprezintând o provocare majoră pentru designeri. Echipa de proiectare ŠKODA responsabilă de design-ul exterior proiectează și jantele. Mii de candidați, fie că sunt proaspăt absolvenți sau profesioniști experimentați, visează să aibe șansa de a se alătura departamentului de design ŠKODA, care are în prezent o echipă din 26 de țări.

La fel ca cele mai importante decizii strategice luate de managementul de vârf, munca pe care designerii o fac este ținută sub supraveghere strictă. Înainte de lansarea oficială, designul vehiculului, chiar până la mânere, oglinzi exterioare și roți, se păstrează secret.

Jante noi pentru fiecare model nou

Dacă ar fi să vă plimbați pe lângă Departamentul de proiectare ŠKODA din Mladá Boleslav, ați vedea aici extrem de multe schițe de design ale jantelor. Veți găsi schițe în bloc-uri, imprimeuri color, lipite pe carton, fragmente de spițe, sigla cu săgeată înaripată, prototipuri și roți completate de la linia de producție. Schițele jantelor radiază de asemenea de pe afișele tabletelor și din prezentările de diapozitive pe monitoarele LCD mari.

Cu fiecare nou model, ideile pentru posibile modele de jante încep să prindă contur și, în cele din urmă, se naște o nouă gamă unică de jante. În principiu, niciun model de două mașini de producție nu împart aceleași modele de jante. În timp ce unele pot părea foarte asemănătoare, fiecare design este nou creat pentru fiecare model. Cel mai vândut model ŠKODA OCTAVIA vine cu aproximativ 20 de modele diferite.

„La începutul procesului pregătim o gamă inițială de jante, care pot cuprinde cu ușurință până la o sută de modele diferite. Alegem aproximativ cincizeci dintre ele ”, explică Radim Lísek, coordonatorul proiectării jantelor. Este un drum lung de la nașterea unei idei până la linia de producție. „O schiță 2D este adesea dimensionată până la scară reală și încercată pe o machetă a noului model. Într-o situație din viața reală, este posibil ca o roată să nu se întoarcă așa cum te așteptai de la computer, deoarece și proporțiile joacă un rol ”, spune Lísek. Un alt mod de a determina dacă o jantă este potrivită pentru vehicul este să o ecranizați pe un perete LED mare din studioul de proiectare. „Așa aflăm dacă designul jantei se îmbină vizual cu vehiculul”, explică designerul. „Întreaga echipă evaluează apoi dacă janta și caroseria se potrivesc împreună. Nu trebuie să dea impresia că este prea fragil. ” Radim Lísek - coordonator proiectare jante

Nu doar design-ul  contează

Pe lângă estetică, designerii trebuie să se gândească la multe alte criterii. Aceștia trebuie să lucreze cu Departamentul de Dezvoltare Tehnică pentru a proiecta jante solide și rezistente la șocuri. Un rol important îl are și economia producției. Un alt factor major este necesitatea proiectării unei forme de mașină ideale în ceea ce privește tracțiunea aerodinamică și eficiența combustibilului. „Este întotdeauna o provocare să creăm vehicule fără a face compromisuri asupra calității estetice, menținând în același timp funcționalitatea și eficiența maximă. În loc jante mai gofrate, adânci și deschise, proiectăm unele mai ușoare, mai pline, mai închise, astfel încât să fie cât mai aerodinamice ”, spune Antti Mikael Savio, un membru finlandez al echipei ŠKODA Design.

Savio a contribuit, de asemenea, la proiectarea design-ului ŠKODA KAMIQ și a proiectat zeci de modele de jante la ŠKODA Mladá Boleslav.

Designul cristalin

El spune că nu este unul dintre acei designeri care sunt capabili să vină cu un design complet încă de la început. „Uneori redactez o schiță, o las câteva luni și apoi revin la ea. Doar odată cu trecerea timpului pot vedea greșelile pe care le-am făcut ”, spune absolventul Royal College of Art, Londra, unde a studiat proiectarea mașinii. „Uneori, îmi vin idei spontane ce trebuie să le schițez imediat, chiar dacă este pe un șervețel”, explică el.

Aspectul jantelor este influențat de designul cristalin, care este esențial pentru strategia de proiectare generală la ŠKODA. „Ne-am inspirat din bogata tradiție a producătorilor de sticlă cehi”, spune Jiří Hadaščok. Proiectanții actuali lucrează cu tot felul de tehnologii, inclusiv realitatea virtuală, care îi ajută să privească mașina din unghiuri diferite și să o proiecteze în mișcare. „Proiectarea unei roți rotative este la fel de importantă ca cea a unei roți oprite”, spune Hadaščok, care a lucrat la departamentul de proiectare de peste douăzeci de ani.

Dacă o schiță trece de prima etapă, este folosit un model 3D ca punct de referință și este creat un eșantion. Modelele de design aprobate sunt trimise departamentului Clasa A (aka Strak), care este responsabil pentru redarea corectă și impecabilă a modelelor tuturor suprafețelor pe care le puteți vedea pe mașină. Departamentul de asamblare completează cerințele tehnologice și de asamblare specifice fiecărui proiect de proiectare. Acestea sunt apoi integrate cu atenție în modelul final, astfel încât aspectul jantei să se potrivească cu schița aprobată. Această fază este foarte provocatoare și necesită o cooperare perfectă din partea proiectanților, departamentului Clasa A și departamentului de asamblare, astfel încât modul în care sunt gestionate diferitele cerințe are ca rezultat un produs final imaculat.

„Designul are în vedere gustul personal, motiv pentru care venim întotdeauna cu mai multe proiecte. Când oamenii ne aleg jantele, suntem destul de măguliți. Le proiectăm special pentru fiecare model cu scopul de a-i accentua caracterul ”, spune Hadaščok, în timp ce rezumă în numele echipei.