Transmisie manuală sau automată?

Dezbaterea „manual vs automat” este la fel de volatilă și delicată precum „benzină vs diesel”. Nu există nicio alegere clară. Dar este important să arătăm care sunt diferențele dintre ele, care sunt punctele lor forte și punctele slabe și, cel mai important, pentru ce tip de utilizare sunt potrivite în general. Așa că fii deschis și alege ceea ce este mai potrivit stilului tău!
Transmisie manuala sau DSG?

Transmisia pe care o alegeți parcurge un drum lung  în conturarea  caracterului mașinii dvs., determinând în mare măsură ce trăsături va avea și chiar modul în care va fi utilizată. La fel ca și alegerea motorului, transmisia  reprezintă una din cele mai importante decizii de luat în considerare atunci când configurați mașina.

Și totuși, în practică, această alegere are la bază  nenumărate  stereotipuri și mituri.  Europenii diferă de restul lumii în multe privințe atunci când vine vorba de mașini. Aceștia au așteptări mari nu numai de la mașini, ci și de la ei înșiși. Pentru mulți oameni, mașinile sunt mult mai mult decât un simplu mijloc de transport, astfel încât discuțiile despre ele se pot încălzi foarte mult.

Europenii sunt ușor de identificat în acest sens nu numai datorită accentului lor puternic pe conducere superioară și sofisticare tehnică, ci și datorită alegerii lor de transmisie. Mai exact, Europa este una dintre doar câteva piețe în care transmisiile manuale sunt utilizate în masă. Practic oriunde altundeva, fie în America, China, Japonia sau Australia, transmisiile automate sunt mult mai populare. Pentru mulți șoferi europeni, o transmisie manuală este modul lor de a-și arăta pasiunea pentru automobile și pentru a conduce, în timp ce în alte părți oamenii văd cutia de viteze manuală ca un anacronism și doresc pur și simplu un mod mult mai ușor și confortabil  de a conduce.

Ce înseamnă transmisia DSG?

Există multe tipuri de transmisii automate și nu toate se comportă în același mod. Transmisia cu dublu ambreiaj - cum ar fi DSG-ul găsit în mașinile ŠKODA - este cea mai apropiată de senzația unei transmisii manuale clasice. Mai precis, combină cel mai bun din ambele categorii. Acest lucru se datorează faptului că, din punct de vedere mecanic, constă de fapt dintr-o pereche de cutii de viteze manuale controlate inteligent. Acest lucru îl face extrem de sensibil la mișcările acceleratorului și oferă un confort superior în modul automat. Schimbarea propriu-zisă este foarte lină, fără schimbări de viteze sau schimbări vizibile.
 

Cutia de viteze DSG este formată din două cutii de viteze manuale, una pentru echilibru și cealaltă pentru diferite angrenaje . Fiecare are propriul său ambreiaj, motiv pentru care se numește cutie de viteze cu dublu ambreiaj. Când vine vorba de schimbarea vitezei, când autovehiculul este în mișcare, următoarea treaptă de viteză în sus sau în jos este întotdeauna pregătită în cea de-a doua cutie de viteze (în prezent inactivă), iar în timp ce un ambreiaj se deconectează, celălalt se conectează. Drept urmare, schimbările de viteze sunt complet netede și nu încetinesc viteza, deoarece puterea motorului este transferată constant la roți.

Consumul mai mare al mașinilor cu transmisie automată este doar un mit.

Susținătorii  transmisiei manuale spun că  o mașină cu transmisie manuală este mai ieftină și consumă mai puțin combustibil. În timp ce primul punct este corect, situația se schimbă atunci când vine vorba de consum. Ba mai mult, transmisiile automate tind să aibă mai multe angrenaje, iar electronica lor poate adapta schimbarea de viteze pentru a se potrivi situației de pe drum. În consecință, motorul rămâne la un RPM optim pentru mai mult timp. Cu alte cuvinte, transmisia automată nu este înceată în ceea ce privește schimbarea treptelor de viteză, astfel încât se folosește mai bine eficiența motorului. Acesta este un alt motiv pentru care mașinile moderne dotate cu transmisie automată raportează un consum mai mic în traficul real, inclusiv pe autostrăzi. Mai mult decât atât, o viteză mai mică a motorului reduce nu numai consumul, ci și zgomotul.

Mașinile ŠKODA oferă transmisii atât manuale cât și automate. În timp ce doar o minoritate de mașini mai mici care se deplasează pe linia de producție sunt echipate cu transmisie automată, mașinile mai mari vor fi automatizate

De exemplu, anul trecut fabricile cehe ale ŠKODA au produs 155.000 de FABIA manuale, reprezentând peste 87% din producția totală de FABIA în Republica Cehă. În mod similar, 72% ŠKODA OCTAVIA produse în Republica Cehă au fost cu transmisie manulă. În ceea ce privește SUV-ul KAROQ, transmisia automată prevalează la un raport de 57 la 43.  Procentele cresc când vine vorba de SUPERB, ajungând la peste 78% sau chiar 85% în cazul KODIAQ-ului.

Mai rapid decât oamenii.

Este adevărat că mișcarea precisă a cutiei de viteze în timpul deplasării, plus capacitatea de a lucra sensibil cu pedala de ambreiaj, sunt un argument puternic în favoarea transmisiilor manuale; acesta este un cocktail revigorant pentru oricine îi place să conducă. Și apoi există dublu ambreiaj. Nu mai este necesar pentru mașinile moderne, dar când un șofer cu experiență echilibrează precis viteza motorului apăsând pe pedala de accelerație la coborâre, schimbând astfel viteze fără cea mai mică întindere, acesta este cel mai bun sentiment din lume pentru un șofer.
În modul sport, transmisiile automate moderne oferă viteze de schimbare din ce în ce mai rapide și pot folosi singure un ambreiaj eficient dublu. Pur și simplu atingeți maneta de pe volan și următorul angrenaj este imediat cuplat. Șoferul nu trebuie să se ocupe de nimic altceva, lăsându-i mai mult timp și atenție pentru a se concentra pe conducerea efectivă. Chiar și susținătorii de cutii de viteze manuale trebuie să admită că, în setările lor cele mai sportive, transmisiile automate de ultimă oră sunt mai rapide decât oamenii, iar atunci când schimbă viteza cu una inferioară, este doar pentru a face călătoria mai confortabilă.

Timpul favorizează automatizarea

În întreaga lume, inclusiv în Europa, putem observa o tendință în creștere a mașinilor cu transmisie automată. Ponderea transmisiilor automate între mașinile vândute crește exponențial cu categoria autovehiculelor sau mai exact cu prețul acesteia. Aceasta înseamnă că, cu cât este mai mare și mai scumpă mașina, cu atât este mai probabil ca proprietarul să fie dispus să plătească suplimentar pentru comoditatea și eficiența unei transmisii automate. Acest lucru este valabil chiar și în ciuda faptului că transmisiile automate de înaltă calitate sunt disponibile și pentru mașinile mici. Prețul puțin mai mare comparativ cu o transmisie manuală pare a fi unul dintre ultimele obstacole majore.

Dezbaterea „manual vs automat” este la fel de volatilă și delicată precum „benzina vs diesel”. Nu există nicio alegere clară. Dar este important să arătăm care sunt diferențele dintre ele, care sunt punctele lor forte și punctele slabe și, cel mai important, pentru ce tip de utilizare sunt potrivite în general. Așa că fii deschis și alege ceea ce este mai potrivit stilului tău.