"Vom trece cu bine peste această perioadă!" - Bernhard Maier, Președintele Consiliului de administrație ŠKODA

CEO-ul ŠKODA AUTO Bernhard Maier vorbește despre actualele provocări și consecințe ale pandemiei de coronavirus și despre planurile de viitor.
Interviu Bernhard Maier - CEO SKODA AUTO

Domnule Maier, susținem un interviu online. Cum funcționează biroul de acasă?

Surprinzător de bine. Ședințele consiliului de administrație sunt online, aproape toate celelalte întâlniri sunt online și avem și e-mail și telefon. Totuși, aștept cu nerăbdare să văd oamenii față în față, ceea ce este de neînlocuit. Multor oameni le lipsește acest lucru și cu siguranță vor aprecia și mai mult atunci când ne vom întoarce.

Cum ați reacționat la criza coronavirusului în primele zile la ŠKODA?

Într-o situație excepțională ca aceasta, a trebuit să acționăm rapid și constant. Am creat imediat un grup de lucru și o echipă de gestionare a crizelor pentru a reuni toate informațiile relevante și a stabili eficient procese și structuri. Sănătatea angajaților noștri și a societății în ansamblu a fost și rămâne prioritatea noastră. În consecință, la 18 martie, am închis producția la cele trei fabrici cehe și ne-am ajustat lanțurile de aprovizionare. Acum ne concentrăm pe utilizarea disciplinată a timpului pe perioada opririi activității și organizarea unei reporniri ordonate și treptate. Unele funcții trebuie, de asemenea, să funcționeze, cum ar fi centrala noastră sau furnizarea pieselor de schimb. În același timp, continuăm să lucrăm la multe proiecte, cum ar fi dezvoltarea. Avem norocul că multe sarcini se pot face și acasă.

Inițial, producția era planificată să repornească pe 6 aprilie. Acum, ați extins oprirea activității până la 20 aprilie. De ce ați  luat această decizie?

Deoarece măsurile de combatere a pandemiei au fost extinse peste granițe, iar operațiunile noastre de vânzare cu amănuntul din Republica Cehă și multe alte țări ale UE sunt încă închise. Funcționalitatea lanțurilor noastre de distribuțiee și furnizarea pieselor nu este încă garantată. Chiar dacă am începe acum producția noastră, ne-ar lipsi piese importante, de exemplu de la furnizorii din sudul Europei. Având în vedere legăturile strânse dintre producători și furnizori, reluarea producției ar trebui să fie planificată pe o bază pan-europeană.

Să presupunem că producția este repornită la 20 aprilie: cum intenționați să protejați sănătatea angajaților? Coronavirusul este puțin probabil să fie învins până atunci.

În prezent lucrăm la un concept „Producție sigură” și „Birou sigur” pentru a oferi cea mai bună protecție posibilă pentru toți angajații noștri și în special pentru cei care lucrează în apropiere unul de altul, de exemplu, în producție. Conceptul include măsuri de protecție extinse, cum ar fi măștile de față și dezinfectanți. Acestea sunt deja în vigoare pentru toți cei care efectuează lucrări urgente și necesare în timpul opririi.

SOLIDARITATE, ÎNCREDERE ȘI PRUDENȚĂ

Cât de greu a afectat criza coronavirusului ŠKODA?

Piețele noastre globale de vânzări au fost puternic afectate. Aceasta înseamnă că în prezent generăm foarte puține venituri, în timp ce costurile noastre fixe rămân aceleași. Aceasta este o povară enormă. Acesta este motivul pentru care salut cu deosebire faptul că guvernul ceh susține foarte mult economia în această perioadă, de exemplu, sub forma unui pachet de ajutor comparabil cu alocația de muncă germană de scurtă durată. Cu toate acestea, o astfel de măsură nu poate fi nelimitată. În următoarele zile și săptămâni, va fi crucial pentru societatea, în ansamblu, să găsească echilibrul corect între asigurarea celei mai bune protecții posibile cetățenilor împotriva virusului și asigurarea economiei și a locurilor de muncă.

Puteți estima consecințele financiare ale pandemiei coronavirusului?

Nu, este mult prea devreme pentru asta. Pe partea pozitivă, am lucrat profitabil și avem în prezent suficiente lichidități. ŠKODA a înregistrat rezultate record în ultimii ani și, da, fiecare mașină care nu rulează de pe linia de producție în acest moment ne doare. De ani buni, producem la limita capacității noastre. Acesta este motivul pentru care, din păcate, probabil că nu vom putea compensa în totalitate pierderea producției în acest an. Cu atât mai multe motive pentru noi să sperăm că pandemia de coronavirus poate fi stopată cât mai repede posibil, astfel încât să putem furniza numeroșilor clienți care așteaptă mașinile noastre. Cu portofoliul nostru bogat, ne aflăm într-o poziție foarte bună, imediat ce magazinele se vor redeschide, viața publică va reveni la normal și economia se va reface. În ciuda acestei situații provocatoare acum, sunt sigur că vom ieși mai puternici, nu în ultimul rând pentru că ne-am apropiat și mai mult ca o mare familie ŠKODA în aceste vremuri. Acum arătăm ce ne deosebește: solidaritate, încredere și prudență. Aș dori să profit de această ocazie pentru a-mi exprima sincere mulțumiri tuturor Škod-iștilor care gestionează atât de bine această situație. Mulțumiri speciale, de asemenea, partenerului nostru social KOVO.

Asta înseamnă că sunteți încrezător că veți trece de această criză fără reducerea locurilor de muncă?

Cu Strategia noastră 2025, am definit un plan clar de creștere din 2015, care se dovedește eficient. Intenționăm să continuăm acest plan atunci când vom ieși din această situație dificilă. Va veni și vremea de după coronavirus. Prioritatea noastră este să menținem toți Škod-iștiii la bord.

Ce efecte așteptați să aibă pandemia de coronavirus asupra economiei globale?

Economia globală cu fluxurile comerciale internaționale în rețea a fost grav afectată. Nimeni nu poate estima cu exactitate efectele încă; acestea vor fi mai mari decât în crizele din ultimele decenii. Cu cât viața publică și economia vor reveni mai repede la normal, cu atât va fi mai mic riscul ca prosperitatea generală pe care am construit-o în ultimii ani să fie afectată. Acesta este motivul pentru care singura cale prin care vom depăși această provocare este împreună cu un efort internațional coordonat. Solidaritatea de care avem nevoie pentru a compensa daunele cauzate va trebui să fie chiar mai mare decât acum.

Ce vreți să spuneți prin asta mai exact?

Acum este și mai important să avem coeziune pan-europeană, astfel încât să putem reveni la normal după criză. Cred că este corect, de exemplu, să discutăm Eurobondurile sau măsurile alternative care vor consolida Uniunea Europeană pe termen lung. La ŠKODA, facem parte dintr-un grup activ global care își are rădăcinile în Germania și Europa. Sunt convins că o Europă puternică și unită va fi indispensabilă pentru economia noastră, de exemplu libera circulație a mărfurilor și, de asemenea, societatea noastră democratică.

NE PUTEM ADAPTA FOARTE REPEDE LA NOILE FORME DE MUNCĂ

Situația actuală este foarte complexă, dacă nu chiar incalculabilă. Cum puteți  planifica ceva?

Lucrăm la diferite scenarii, astfel încât să fim pregătiți pentru toate eventualitățile. Derivat de la evoluțiile anterioare ale crizelor de sănătate, un scenariu posibil este descris de către experți drept un „scenariu V”. Aceasta ar fi o dezvoltare care este încă gestionabilă. Conform acestui scenariu, ne-am confrunta cu o scădere majoră pe termen scurt, dar vom ieși din ea rapid și chiar mai puternic. În prezent, vedem primele semne ale unui astfel de scenariu în China. Sunt convins că putem gestiona acest lucru și în Europa - cu măsurile de protecție potrivite pentru oameni, dar, mai ales, cu o atitudine potrivită. În plus, guvernele respective vor trebui să ofere stimulente considerabile sub formă de programe de sprijin și împrumuturi pentru perioada următoare. Mă bucur că multe țări din UE discută deja astfel de măsuri. Acesta este singurul mod de a face „scenariul V” să aibă loc. Sunt multe în joc. Națiunile care acționează doar pentru propriul interes nu reprezintă calea de a obține echilibrul necesar între umanitate, moralitate și economie ca fundament al vieții.

Companiile oferă sprijin societății în diferite moduri. Ce face ŠKODA?

Ajutăm în mai multe moduri. De exemplu, Departamentul nostru de dezvoltare tehnică produce măști respiratoare reutilizabile tip FFP3 tipărite 3D, în colaborare cu Centrul de Cercetare și Inovare privind Producția Industrială Avansată (RICAIP) și Institutul Ceh de Informatică, Robotică și Cibernetică (CIIRC), care sunt necesare urgent în spitalele din Cehia. De asemenea, furnizăm o flotă de 150 de scutere electronice prin intermediul platformei ŠKODA Digilab BeRider și peste 200 de ŠKODA pentru asistență medicală și pentru persoanele care au nevoie urgentă de mobilitate. De asemenea, în India, , colegii noștri din fabrica Pune produc viziere care sunt donate medicilor.

Cum afectează criza coronavirusului strategia dvs. de e-mobilitate?

În acest moment, ne ținem de planurile noastre: Până la sfârșitul anului 2022, vom avea zece modele parțial sau complet electrice în gama noastră. Până la sfârșitul acestui an, vom introduce ENYAQ iV, prima noastră mașină electrică, care a fost proiectată ca atare de la bun început.

Ce ați învățat personal din criză?

Mă pot gândi la câteva lucruri: de exemplu, niciodată nu ar trebui să luăm nimic de la sine, în special lucrurile simple și cele mai de bază din viața noastră de zi cu zi. Această perioadă un alt mod de a apercia aceste lucruri. Când vine vorba de comunicare și digitalizare, am observat că suntem deja mult mai departe decât am fi putut crede înainte de criza coronavirusului. Ne putem adapta foarte repede la noile forme de muncă. Vom continua să profităm din plin de această eficiență în comunicarea digitală atunci când se va termina. Și în sfârșit, după criză, putem constata paradoxal că virusul - deși acum creează fizic mai multă distanță între noi - ne apropie pe toți. De aceea, în ciuda tuturor incertitudinii actuale, pot spune că un lucru este cert: fiecare criză - chiar și aceasta - prezintă o oportunitate pentru noi toți!