STIRI DE LA SKODA
16.04.2019

Anvelopele: Cauciucul negru magic

Vă gândeați că o anvelopă este doar o bucată de cauciuc negru? E momentul să vă aprofundați cunoștințele despre uneltele pe care vă bazați pentru a ajunge în siguranță la destinație, chiar și în timpul unei furtuni sau a unei vijelii.
Anvelopele. Cauciucul negru magic

Experții de la departamentul de dezvoltare a șasiului ŠKODA se specializează în dezvoltarea și testarea anvelopelor noi. Anvelopele sunt întotdeauna proiectate individual pentru un anumit vehicul în colaborare cu producătorii independenți. Faceți cunoștință cu experții noștri de anvelope, Dušan Petrovický, Ladislav Havlíček și Jan Ševčík.

Cele 50 nuanțe ale negrului

Anvelopele oferă un punct de contact între mașină și drum, determinând dacă ajungeți la destinație în siguranță și la timp sau ajungeți într-un șanț. În ultimii douăzeci de ani, anvelopele au fost dezvoltate pe scară largă. Experții din Mladá Boleslav au jucat un rol important aici, echipa dezvoltând anvelope noi în colaborare cu furnizorii individuali.
Experții de la ŠKODA nu văd o anvelopă ca un obiect neînsemnat, ci ca un echipament complet cu o structură internă complexă. "Oamenii cred că este vorba doar de turnarea unui amestec într-o tigaie și de pornirea cuptorului, dar nu despre asta este vorba. Puteți arde cel mai simplu tort dacă nu urmați rețeta ", spune Ladislav Havlíček. Și în timp ce aveți nevoie doar de un amestec pentru a coace un tort, o anvelopă are până la 12 componente. În afară de cauciuc, trebuie să fie consolidat cu fire textile și din oțel, iar cablurile de oțel sunt de asemenea folosite.

Anvelopele pentru ŠKODA sunt importate din mai multe țări, însă experții din Mladá Boleslav au întotdeauna ultimul cuvânt. Fiecare tip de pneu este supus unei testări și evaluări extinse. În Republica Cehă, testele sunt efectuate pe drumuri obișnuite, pe șine de testare VW și la companii de renume, cum ar fi Continental, Goodyear, Michelin și Bridgestone. Anvelopele destinate utilizării pe mașinile de curse sunt testate la faimoasa pistă de curse Nürburgring.

Aproximativ doisprezece parametri sunt evaluați doar în condiții uscate. Acestea includ stabilitate, tracțiune laterală, confort acustic și aderență pe teren umed - nu, acestea nu sunt benzi de punk, ci unele dintre cele mai importante atribute ale unui anvelope. Rezistența la acvaplanare, adică capacitatea anvelopei de extrudare a apei de sub roată, este de asemenea evaluată, la fel ca și manipularea generală pe suprafețe umede. Testele au ca scop să se stabilească cât de confortabil este de a conduce cu o anvelopă anume, precum și de a determina momentul în care atinge limitele sale. Acest lucru este esențial pentru a ști dacă anvelopa vă va ajuta să stabilizați mașina sau dacă va face lucrurile să se înrăutățească, făcând vehiculul să alunece. În mod firesc, sunt luate în considerare și criteriile care îi interesează pe toți clienții, cum ar fi nivelurile de zgomot și durata de viață.


ŠKODA  este considerată deosebit de importantă de către producătorii de anvelope. Nu este neobișnuit să existe până la opt runde de feedback înainte ca dezvoltatorii să aprobe în final o anvelopă pentru producție. În consecință, fiecare ŠKODA OCTAVIA, FABIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ și SCALA este furnizată distribuitorilor cu anvelope special concepute pentru acel vehicul. "Clientul achiziționează mereu mașina cu anvelope dedicate care se potrivesc perfect cu specificațiile mașinii", spune Dušan Petrovický de la ŠKODA.
 

Făcând magie cu țesături fragile

În Mladá Boleslav, se spune că anvelopele sunt ca magia neagră. Oamenii au așteptări mari de la o anvelopă: nu ar trebui să fie zgomotoase, ar trebui să aibă o rezistență optimă la rulare, să ruleze fără probleme pe vreme uscată, să se oprească eficient pe suprafețe umede, să facă față diferențelor de tempertură, să aibă o bună tracțiune pentru a transfera eficient puterea motorului  pe șosea și a minimiza riscul alunecării. Foarte adesea, însă, aceste cerințe se exclud reciproc.

Putem vizualiza acest set de cerințe ca o țesătură, cu toate proprietățile individuale ale anvelopei la fiecare capăt. În momentul în care trageți un capăt, afectați în mod inevitabil și celelalte proprietăți. De exemplu, dacă îmbunătățiți rezistența la rulare, diminuați distanța de frânare sau tracțiunea pe suprafețele umede ", declară Jan Ševčík de la ŠKODA. Companiile încearcă din greu să dezvolte noi materiale cu caracteristici generale mai bune, dar procesul este complicat și necesită utilizarea tehnologiilor avansate.

Când vine vorba de alegerea anvelopelor, trebuie să țineți cont de câțiva parametri cheie importanți pentru a vă asigura că vor fi potrivite pentru mașina dvs. Acesta este motivul pentru care există o etichetă de informații pe fiecare anvelopă, care prezintă toate informațiile importante.

 

 

Ce semnificație au aceste litere și cifre?

  • 205 - lățimea anvelopei în milimetri [mm], măsurată de la peretele lateral la cel lateral (în acest caz, 205 mm)
  • 50 - raportul de aspect al anvelopei. Acesta este raportul înălțime-lățime al pneului, exprimat ca procent [%] (în acest caz, 50% de 205 mm, adică 102,5 mm)
  • R - desemnează construcția pneului. În acest caz, este vorba despre o anvelopă RADIAL - acest termen se referă la modul în care sunt structurate straturile individuale ale anvelopei. Aceste straturi funcționează întotdeauna perpendicular pe direcția de deplasare a anvelopei
  • 17 - diametrul jantei ["]
  • XL - desemnează  design întărit al anvelopei.  (XL înseamnă încărcare suplimentară)
    93 - indicele de încărcare a pneurilor, exprimând sarcina
    maximă admisă a pneurilor în kilograme [kg] (în acest caz 650 kg)
  • H - clasa de viteză a pneurilor, exprimând viteza maximă a vehiculului [km / h] pentru care a fost realizat pneul (în acest caz 210 km / h)
  • FR - indică faptul că janta este protejată de deteriorare dacă este răzuită de bordură

 

Natura este importantă

În ultimii ani, rezistența la rulare a devenit un parametru atent observat. Cu cât este mai mare rezistența anvelopei, efortul motorului este mai mare, ceea ce duce la creșterea consumului de combustibil.

Valorile pot părea nesemnificative - în intervalul de mile, însă reducerea cu doar o unitate pe milă înseamnă o reducere a CO2 cu 3 grame la 100 kilometri. Acest lucru este foarte important atunci când luăm în considerare capacitatea globală și kilometrajul. Rezistența la rulare este unul dintre cei trei parametri cheie pe care reglementările UE le impun fabricanților să specifice pe etichetele anvelopelor (care sunt la fel ca etichetele pe care le găsiți pe aparatele electrice). În plus, aceste etichete specifică aderența umedă a anvelopei și valoarea acustică a acesteia sau cantitatea de zgomot pe care o produce.

 

 

Rezistența la rulare nu este singurul parametru relevant pentru conservarea mediului. Pe măsură ce anvelopele pierd material în timp, ele devin o povară ecologică. "Acum încercăm să minimizăm impactul asupra mediului al anvelopei și să extindem durata de viață a acestora", explică Dušan Petrovický.

Chiar dacă anvelopele moderne arată aproape identic cu cele de acum cincisprezece sau douăzeci de ani, s-au îmbunătățit în  multe aspecte: sunt mai sigure, mai economice, mai puțin dăunătoare pentru mediul înconjurător și au o durată mai lungă de viață. În mod eficient, datorită aplicării tehnologiilor moderne, anvelopele au atins vârfurile, iar etapele viitoare vor constitui doar o mică îmbunătățire care necesită eforturi mari. Cu toate acestea, experții din Mladá Boleslav lucrează din greu pentru a se asigura că automobilele ŠKODA sunt echipate cu cele mai bune anvelope disponibile în prezent.