SFATURI
12.01.2021

Condusul în siguranță. Dezghețarea parbrizului dimineața

Știm cu toții cum este. S-a instalat iarna. Dimineața te grăbești, dar mașina este acoperită de zăpadă sau gheață. Gerul de dimineață nu este doar un obstacol, dar poate fi destul de periculos, de asemenea. Care sunt lucrurile de care să trebuie să ții cont?
dezghetarea parbrizului

Condusul cu parbrizul și geamurile insuficient de clare reprezintă un adevărat pericol. „Vizibilitatea redusă de la mașină crește semnificativ riscul de coliziune. Cei mai expuși riscului sunt pietonii, deoarece luminile mașinilor pot fi văzute chiar și prin ferestrele înghețate, dar silueta unui pieton sau biciclist fără iluminare este invizibilă printr-o crustă de gheață ”, avertizează Robert Šťastný de la ŠKODA Transport Safety Research.

El subliniază că șoferii care curăță doar o bandă îngustă pe partea lor de parbriz riscă să nu observe pietonii pășind pe o trecere de pietoni din dreapta, mai ales dacă vin printr-o linie de mașini parcate. Poliția din întreaga lume a înregistrat cazuri tragice și adesea abia credibile în care șoferii nu s-au obosit să elimine înghețul sau zăpada de pe mașinile lor și au provocat accidente foarte grave, chiar mortale. Condusul fără vizibilitate este pedepsit cu amenzi în multe țări. „Cu siguranță ar trebui să luați în considerare acest lucru: cinci minute de îngrijire a geamurilor mașinii ar putea salva o viață umană”, spune Robert Šťastný.
 

Cel mai rapid mod de a avea o bună vizibilitate
 
Ce ar trebui să faci atunci când îți găsești mașina sub un strat de gheață, dar vrei să pleci cât mai curând posibil? Pe lângă ajutoarele deja obișnuite, cum ar fi racletele de gheață (care sunt depozitate cu grijă în capacul rezervorului de combustibil sau în ușa portbagajului la modelele ŠKODA), puteți profita de avantajele mașinilor moderne ŠKODA.

Dacă există un strat gros de gheață pe parbriz dimineața, activați funcția de dezghețare MAX, care este special concepută pentru a curăța rapid parbrizul”, sfătuiește Jan Hrnčíř, responsabil cu dezvoltarea aerului condiționat la ŠKODA. Sistemul în sine alege temperatura și cantitatea de aer care va fi direcționată către parbriz. Dacă aerul condiționat și încălzirea sunt setate la AUTO, capacitatea sistemului de a detecta temperatura înconjurătoare și alți factori înseamnă că poate decide automat dezaburirea parbrizului și prevenirea aburirii în continuare.

Proprietarii de mașini cu geamuri încălzite, o caracteristică care poate fi comandată la mașinile ŠKODA, se află deja la jumătatea drumului. „Oricine are încălzirea geamurilor setată la presetarea automată va avea geamurile dezghețate în câteva minute și fără a fi nevoie să ridice un deget”, explică Jan Hrnčíř, adăugând că, dacă presetarea automată este oprită, poate fi activat manual în meniul de aer condiționat. Potrivit lui Milan Sluka de la departamentul Piese de asamblare și Simulare aeroacustică de la ŠKODA, parbrizele în care firele de încălzire vizibile au fost înlocuite cu un strat de metal îngust și transparent sunt ultima tendință. În timp ce se încălzesc iarna, vara împiedică supraîncălzirea interiorului mașinii, deoarece reflectă lumina soarelui în infraroșu.

Funcția de preîncălzire de la distanță

Cea mai comodă facilitate sub formă de încălzire și ventilație autonomă este disponibilă în noua generație de modele OCTAVIA, SUPERB ȘI ENYAQ iV, care vă pot încălzi și dezgheța mașina înainte de a ajunge chiar la ea. Aceste sisteme ŠKODA pot fi acționate prin telecomandă. O altă opțiune extrem de convenabilă este posibilitatea de a seta orele pentru pornirea și oprirea încălzirii prin intermediul sistemului de infotainment.

Astfel nu mai sunteți nevoiți să dezghețați ferestrele, ceea ce vă economisește timp și efort. Principalul avantaj al sistemelor moderne de încălzire autonomă este faptul că în lunile de iarnă se asigură că ocupanții mașinii pot vedea și căldura, dar având un motor încălzit la pornirea mașinii reduce, de asemenea, uzura motorului, consumul de combustibil și emisiile.

Dacă mașina este echipată cu aer condiționat manual sau o păstrați în modul manual, veți dezgheța cel mai repede parbrizul dacă setați temperatura la valoarea maximă „High”, ventilatorul la putere maximă și distribuția aerului la parbriz .

Gheața de pe parbriz nu este singurul pericol de iarnă pe care șoferii îl pot plăti. Și plătiți în sens literal. O mașină acoperită cu un strat de zăpadă pudră sau înghețată nu este doar un pericol pentru șofer și pentru alți ocupanți ai mașinii tale: pune în pericol și mașinile din spatele tău. În majoritatea țărilor, șoferii sunt obligați, prin lege, să curățeze zăpada de pe mașină înainte de a ajunge pe șosea, iar eșecul se pedepsește cu amenzi (80 EUR în Germania, 60 EUR în Slovacia și 2.500 CZK în Republica Cehă, de exemplu) sau chiar pierderea permisului de conducere.

Mai mult, zăpada deasupra unei mașini îi compromite aerodinamica și crește consumul de combustibil. Dacă vă aflați în spatele unei mașini acoperite de zăpadă, nu este o idee rea să păstrați distanța.